zondag 7 december 2008

Ding 21


Met de eindstreep in zicht, heb ik me verdiept in de AquaBrowser. Een onderdeel wat voor mij toch een moeilijkheidsgraad met zich meebrengt, omdat ik natuurlijk vanuit een hele andere 'hoek' werkzaam ben in de Bibliotheek. Ben begonnen met de uitleg van Thesaurus (Wikipedia). Dat was gelijk heel duidelijk, want eerlijk gezegd kende ik het woord niet. Had weliswaar een vaag vermoeden wat het zou kunnen betekenen, maar helemaal zeker was ik niet. Ik heb ook de verschillende sites bekeken. De Ann Arbor District Library met de daarbij horende catalogus vond ik wel interessant, omdat je daar heel goed en concreet kan zoeken op allerlei manieren. Ook dat "My Discoveries" leek me een schot in de roos, maar om het nou allemaal online te zetten, vind ik dan weer een beetje onzinnig. Alsof iemand anders geïnteresseerd is in mijn lijstje van boeken die ik nog wil lezen. Op zich zal de AquaBrowser perfect werken voor iedereen die er mee om weet te gaan. Voor mensen die toch wat minder handig zijn met computers en/of niet teveel informatie, al dan niet gerangschikt, op één site willen zien, is het wel héél veel informatie ineens waar ze uit kunnen kiezen en daardoor waarschijnlijk door de bomen het bekende bos niet meer zien. Ik ben daar één van...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Gaat lekker hé, met de eindstreep in zicht.... Maar met dit ding heb je niet veel, zo te lezen...

pippilangkous zei

Ik herken wel iets in jouw laatste opmerkingen. Inderdaad heel veel tekst en voor slecht lezende mensen helemaal een ramp, lijkt me. Mede hierdoor zullen we alert zijn naar onze klant en bijspringen waar nodig.

Jan te Bokkel zei

Het is natuurlijk prachtig wat er allemaal kan, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat er veel mensen zullen verdwalen in de mogelijkheden.